Home » Відновні ресурси та навколишнє середовище » Огляд. Електромобільність – рішення в умовах високої вартості енергоносіїв

Огляд. Електромобільність – рішення в умовах високої вартості енергоносіїв

Передумови

Умови України, що характеризуються великими відстанями між великими населеними пунктами, наявністю розвиненої дорожньої мережі, залученістю в зайнятість і соціуми великих міст країни людей, що проживають в передмісті, навіть на достатньому віддаленні, – все це створює передумови до необхідності високого рівня мобільності для більшості жителів країни. Традиційно, крім збільшення навантаження на всі види громадського транспорту, це ставало й передумовою для формування у значної кількості людей вміння водити і масового використання легкових автомобілів, число яких постійно збільшувалося.

Таким чином незалежна індивідуальна мобільність, для більшості, в тій чи іншій мірі, є частиною життя, культури і необхідністю, пов’язаною з бізнес-активністю, роботою або відпочинком, як, втім, і в інших розвинених суспільствах. Забезпечення автотранспортного зв’язку населених пунктів, з метою доставки товарів, сполучення виробництв між собою, вивезення готової продукції, також підвищує важливість забезпечення та розвитку активного транспортного сполучення в країні. Розвиток транспортного сполучення створював, всі роки раніше і зараз, значний попит на паливо всіх видів, що підвищувало його вартість на внутрішньому ринку.

Необхідність здешевлення 1км пройденого шляху – питання, яке не припиняє зберігати актуальність. Екологічна складова, що вноситься великою кількістю транспорту в життя більшості міст, викликає занепокоєння і створює для великого числа людей нестерпні умови проживання, позначаючись на здоров’ї дорослих і дітей протягом багатьох років. Рішення щодо здешевлення пробігу за рахунок LPG (скрапленого газу) і метанових газових установок, хоча й позитивно впливають на економічний стан їх власників і навколишнього середовища, але, все ж, є невідновними ресурсами і, за винятком виробництва біогазу з рослинних джерел, не можуть бути споживані вічно.

Все це однозначно ставить проблему необхідності недорогої, енергоефективної та екологічно дружньої мобільності на значне місце серед викликів сучасності, які стоять перед кожною людиною, суспільством і національною економікою, так само як і перед усім світом.

Можливості

Розробка електромобілів і, пізніше, гібридних установок відбувається протягом багатьох років. В останні роки енергетична ефективність цих рішень і поступове зниження вартості якісних акумуляторів і необхідних деталей знизило вартість готових електромобілів (електричних транспортних засобів) і гібридних авто. Чим був відкритий шлях для потенційної масовості цього явища і прийняття рішень на користь електричних транспортних засобів для персонального і бізнес використання, а також застосування в комунальних і державних службах. Що насамперед в теперішньому часі проявляється в збільшенні кількості гібридних автомобілів, які частково використовують переваги електричної технології, але є менш залежними від мережі зарядних пристроїв.

Перешкоди

Вартість машин

Відносна дорожнеча, в порівнянні з традиційними транспортними засобами з двигуном внутрішнього згоряння, яка поступово вже сходить нанівець за рахунок технічного прогресу і впровадження масового виробництва електричних ТЗ, все ж є перешкодою для широкого розповсюдження бездротового електротранспорту.

Мала дальність ходу – конструктивна недосконалість електромобілів, на щастя, вже убуває прямо на очах

Мала дальність ходу старіших моделей так і не зробила їх бестселерами, залишивши в колі їх споживачів тільки користувачів з малим денним пробігом “недалеко від розетки”. Однак дальність ходу кожної наступної розробки вище ніж у попередньої, що дозволяє сучасні моделі повноцінно використовувати приміськими жителями, службами доставки, та іншими користувачами, рух і зупинка транспортних засобів яких чергуються і можуть бути приурочені до знаходження у розетки або перемежовуючи відвідуванням станцій прискореної зарядки, мережа яких теж починає розвиватись в великих містах.

Відсутність розвинутої інфраструктури для зарядки батарей

Відсутність згаданих вище станцій швидкої зарядки і непоширених розеток на вуличних стоянках і в підземних паркінгах робить експлуатацію електромобіля прив’язаною до однієї-двох точок, як правило повільної зарядки, які користувач зміг забезпечити собі сам, наприклад: дім, робота, територія підприємства, і т. д. Однак, рятує те, що ток з традиційної розетки, в яку може бути включений електрочайник або потужний фен, цілком придатний для зарядки електричного авто, так як струм звідти нічим не відрізняється від струму з якого-небудь іншого джерела, хоча це вже гумор.

Відсутність розвинутої торговельної та сервісної мережі що пропонує електромобілі широкому споживачеві

Купити електромобіль зараз в Україні значно складніше, ніж будь-яку іншу машину. Хоча кілька спеціалізованих салонів і постачальників на замовлення вже працюють і розвиваються, все ж ми не бачимо їх на кожному розі, кожен день. Особливо складна ситуація з комерційним електротранспортом, грузовичків і автобусами, їх можна привезти тільки з-за кордону, самостійно організувавши поставку. Природно що така ситуація не сприяє широкому поширенню сервісу таких транспортних засобів. Фактично, майстри, які зараз працюють зі звичайними машинами, ще ніколи не обслуговували електромобілі. Самостійно привезений в Україну лектромобіль не матиме гарантійного сервісу усередині країни, що проблематично, особливо для комерційного використання. Ймовірно, ці проблеми тимчасові і будуть дозволені одночасно з розвитком пропозиції та інфраструктури. Скоріше за все фірмові сервіси великих виробників, щоб не втрачати довіру споживача та репутацію надійності, будуть йти на зустріч та приймати на обслуговування та ремонт такі машини.

Перспективи

Більш високий ККД (коефіцієнт корисної дії), у порівнянні з двигуном внутрішнього згоряння безсумнівно робить електродвигун більшcharging_station_with_solar_collector_trimmed.jpeg ефективним, а можливість рекуперації енергії при гальмуванні, довершує картину на користь електромобіля. Вартість електроенергії навіть в умовах здешевлення нафти залишається більш конкурентоспроможною. Тиша, простота управління (тільки дві педалі, відсутність коробки передач, як механічної так і автоматичної), багате оснащення електропакетними функціями і опціями, нульові викиди в атмосферу, все це зіграє свою роль в Україні, як уже зіграло в інших країнах світу. Екологічність і тиша руху електромобілів, швидше призведе до більш пільгових режимів їх експлуатації в містах. Розвиток мережі станцій зарядки та мережі точок підключення для автомобілів на стоянках, безсумнівно, також посприяють розвитку електричної мобільності. Враховуючи високий рівень інноваційності та далекоглядність більшості підприємців, зарядна інфраструктура з’явиться біля більшості мережевих закладів громадського харчування з метою привабленнята утримання постійних клієнтів, одразу ж після появи якоїсь помітної кількості електричних автомашин в містах, хоча наразі багато хто розглядає можливість встановлення такого обладнання на перспективу, як частину своєї корпоративної екологічної програми чи з причин привернення уваги цільової аудиторії.

Переваги електромобільності в Україні для кожного

Свобода

Новий рівень транспортної свободи, який дає більш енергоефективний транспорт, відкриває можливості для більш мобільного способу життя – бути там де потрібно, коли це потрібно. Враховуючи розвиток комунікацій і підвищення числа віддалених робочих місць, можемо припустити, що ця свобода буде використана людьми насамперед для сполучення з рідними і близькими, культурних та рекреаційних поїздок (для відпочинку), хоча зкидати з рахунків робочі поїздки не слід і в найближчому часі вони складатимуть основу призначення електричних засобів пересування.

Рентабельність транспорту

Більш економічне в частині видатків таксі, більш дешевий громадський транспорт, недорога доставка, більший рівень прибутковості транспортних послуг, давно зайшов в плані рентабельності в тупик при традиційних енергоносіях, дозволять перенаправити кошти бізнесу на більш раціональні для нього потреби, зокрема підвищить інвестиційну привабливість транспортного бізнесу.

Економія

Заощадження особистих коштів, як можливість забезпечити більш високий рівень реалізації інших життєво важливих потреб замість придбання дорогого палива та ремонту ненадійних і дорогих вузлів і агретатов. Зниження витрат на паливо відкриє можливість більш високого рівня уваги духовної складової нашого життя, освіти, охорони здоров’я, житловим умовам і саморозвитку, як різновидів інвестиції в майбутнє своє і своїх нащадків.

Потенційна можливість використовувати для пересування зелену енергію.

Заправка електромобіля за рахунок відновлюваних джерел енергії, найбільш повно реалізує стійку концепцію електромобільності і є найбільш бажаним розвитком подій.

Потенційні загрози і труднощі

Підвищення попиту на електроенергію

З одного боку величезна кількість електроенергії виробляється в нічний час не використовується і буде раціонально спожито  електромобілями що заряджаються саме в цей час, коли люди не працюють і знаходяться вдома, а особистий та комерційний транспорт перебуває в місцях базування на зарядці, чим частково зніме необхідність створення потужностей гідроакумулюючих електростанцій. Це позитивна сторона питання.

З іншого боку зарядка, зокрема міжміського транспорту, буде проводитися і в робочий час і навіть у пікові періоди. Це, звичайно бует відбиватися на тарифах. Підвищення сумарного попиту на електричну енергію безсумнівно буде призводити до підвищення її вартості і потенційно може призвести до тих же економічних умов, які є при продажу нафтопродуктів. Потенційний ризик виникнення або зміцнення монополій, знижує критичні значення корисності явища електромобільності. Однак, будь-який ринок прагне до перебування в рівновазі і, вважаю, що ці проблеми не будуть лімітують факторами розвитку економік.

Необхідність переробки використаних батарей. Потенційний ризик для навколишнього середовища.

При обговоренні питань електромобільності, екологічної небезпеки їх деталей приділяється дуже мало уваги, хоча про це слід замислитися вже зараз. Це питання екологічної відповідальності виробників, свідомості суспільства і політики держав. Чим раніше буде вирішено це питання і чим ефективніше буде рішення, тим краще майбутнє дістанеться прийдешнім поколінням. Дуже бажано, щоб через кілька десятків років ми не говорили про ліквідацію наслідків масового застосування акумуляторів.

Ризик різкого зростання використання невідновних джерел енергії (викопних енергоносіїв і нафтопродуктів) для компенсації різкого зростання попиту на електроенергію

Подібний розвиток подій може бути потенційною загрозою для навколишнього середовища, стати фактором глобального потепління або підвищити вартість електроенергії розмив ефективність експлуатації електромобілів, у порівнянні з теперішньою практикою.

Підсумок

Можливості та переваги електричного транспорту зараз очевидні. На даний момент стійкість тенденції щодо розширення його застосування досить висока. У процесі розвитку ринку та практики застосування будуть виникати інші не існуючі зараз проблеми і труднощі. Необхідний широкий діалог між усіма зацікавленими сторонами галузі з метою попередження критичних ситуацій і встановлення позитивної нормалі розвитку сектора.

Автор:

Денис Радюк,

denisradiuk.com

президент Науково-дослідного центру “Зелена клініка”